https://dspace.tul.cz/bitstream/handle/ ... sequence=1
Prostorově úspornější řešení CDCe (external valve), má proporcionální elektromagnetický ventil
mimo těleso tlumiče, v samostatném bypassu (obr. 16). Obě verze vyžadují velmi nízký příkon
pro ovládání změny průtočných průřezů. Proud se pohybuje v rozmezí 0 až 1,8 A, je-li zařízení v činnosti
potřebuje příkon asi 15 W. V případě výpadku palubního napětí, ztrácí systém adaptivní funkci a pružina odsune řídící ventil do sportovní (tvrdé) polohy, která preferuje bezpečnost před komfortem.
Zapojení CDCe tlumič je vidět na obr.17. Pozicí (2) je označen senzor zrychlení karosérie, pozice (3) označuje senzor zrychlení kola, (4) CDC ventil a pod číslem (5) najdeme elektronickou řídící jednotku. Informace tří senzorů zrychlení na karosérii (tvoří jednu rovinu, podle které se řídící jednotka „orientuje“), dvou senzorů zrychlení na kolech vozidla a Obr. 17 Zapojení CDC tlumiče dalších signálů (rychlost, poloha pedálu akcelerátoru, boční zrychlení, stáčivá rychlost apod.) slouží jako podklady pro rychlé rozhodování počítače. Ten umí dávkovat tlumící síly samostatně
na každé z kol. Tím lze efektivně ovlivňovat chování automobilu v zatáčkách (minimalizace
bočních náklonů), ale i při běžném brzdění nebo akceleraci (omezení předklánění/zaklánění).
Elektronická regulace je výhodná také z hlediska propojení s dalšími systémy prostřednictvím
sběrnice CAN-BUS, takže pak s aktivními tlumiči spolupracuje ABS, ESP, elektrický posilovač
řízení, elektronický pedál plynu nebo řazení automatické převodovky.
Nedávná nezávislá měření dynamiky vozidel Veltheim Rating, která provedl švýcarský časopis
Revue Automobile potvrdila velmi dobré chování Astry s tlumiči CDC (obr. 18). Test se provádí
na 108 metrů dlouhé slalomové dráze s kužely vzdálenými od sebe 18 m. Na této dráze je několik
různých povrchů (mokrý, polosuchý, suchý) a úkolem je projet tuto dráhu co nejrychleji. Druhé
místo obsadila Astra 1.8 s podvozkem IDS Plus, jež test absolvovala rychlostí 60,9 km/h, průměr
všech testovaných aut byl 53,8 km/h. Lepším vozem v tomto specifickém testu bylo Porsche
Cayenne, které ale také bylo vybaveno tlumiči CDC