Ctu ten clanek a musim priznat, ze to do sebe zapada:
Jen za minulý týden přistály v redakční poště dva dotazy na toto téma. Tomáš Svoboda s Fabií 1.4 16V si stěžuje, že v období od jara do podzimu otáčky motoru po startu zakolísají tak, že se nakonec i zakucká a zhasne. Rozjet se podaří i na několikátý pokus. To jasně mohou být úsady na ventilech. Proč v zimě motor startuje dobře? Protože za nízkých teplot řídicí jednotka obohatí pořádně, takže i po nasycení úsad zbude dost paliva pro rozběh agregátu.
Když se na ventilech vytvoří úsady, po startu nasávají benzin jako houba. U zmíněné staré škodovky byl proto motor na sytič obohacený opravdu s rezervou, aby ta trocha ztraceného benzinu nevadila. A už vůbec motoru neškodilo, když se pak benzin z ventilů zase uvolnil. Z výfuku to zapáchalo jen neznatelně víc než obvykle.
Dnešní auto, u nějž složení výfukových plynů hlídají sondy lambda (čidla zbytkového kyslíku) před katalyzátorem i za ním, je v podobné situaci dost zoufalé. Bohatost je po startu nastavena právě tak akorát, a když začne trocha benzinu chybět, motor začne vynechávat. Řídicí jednotka okamžitě reaguje, směs obohatí – ale ejhle, přidaný benzin s sebou strhne i ten ulpívající v úsadách na ventilech. Sonda lambda hlásí bohatou směs, řídicí jednotka opět ochudí. A to se v cyklech opakuje tak, že motor leckdy i znovu zhasne. Diagnostika nepíše buď nic, nebo naopak všechno možné. Autoservis začne měnit sondy lambda, podezřívá vstřikovače z netěsnosti, měří kompresi a všelijak experimentuje na účet zákazníka.
Největší problémy tohoto druhu mají motory, u nichž výrobce musel emisními limity Euro 5 či dokonce Euro 6 protlačit klasickou technologii MPI s nepřímým vstřikováním do sacích kanálů a škrticí klapkou. Vůbec nejhorší je to tam, kde tvorbu úsad podporuje zpětné vedení výfukových plynů do sání. A je jedno, zda jde o klasický ventil EGR s potrubím kolem motoru či jen proměnné časování ventilů. - Nas pripad 1.4T
Tyto motory často zlobí nejen po studeném startu, ale zakolísají či zaškubají třeba po každém přidání plynu. Úsady v sání totiž ještě zhoršují takzvaný efekt palivového filmu coby zákonitou nectnost systému MPI. Když se zavře škrticí klapka, vysráží se na stěnách sání benzin (směs se ochudí), který se pak různou rychlostí zase odpařuje (směs obohatí). Úsady zvyšují množství tohoto benzinu, nad kterým řídicí jednotka nemá kontrolu.
http://www.auto.cz/muze-benzin-cistit-p ... edium=copy
Takze si myslim, ze SW update by to vyresil. Startovalo by se jako v zime. Ale problem by byl s emisni normou. Jenomze tu si dnes asi nikdo nedovoli porusit, po dieselgate.
Jan Karnolt z Fordu zase říká, že problémy s houpáním otáček po studeném startu u některých verzí motoru Duratec 1.6 Ti-VCT (případ jednotky s nepřímým vstřikováním a recirkulací spalin přes sací ventily) se spolehlivě řešily přehráním softwaru a přidáním čisticí přísady (výrobce Techron) do nádrže.
Techron je z US:
http://www.techron.com/
Dodava i pro GM a jine znacky:
http://www.kjautoplus.cz/co-nabizime-na ... 72009.html